Хоч на сайті збираються лише векторні зображення, вважаю за потрібне розказати про два типи двовимірної (2D) комп'ютерної графіки взагалі: векторну (vector) і растрову (bitmap). Не дослідивши основні відмінності між ними практично неможливо розпочинати роботу з графікою на комп'ютері. Для побудови растрового зображення використовується сітка окремих точок (пікселів), де кожен піксель може бути іншого кольору або відтінку. У векторній графіці образ описується за допомогою точок і векторів (шляхів), що пов'язані між собою математичними формулами.
Розглянемо приклад: слово "Art" вгорі у векторному варіанті і нижче - у растровому. Для більшої наочності зображення збільшене у 6 разів. На растровому з'явилась ступінчастість з видимими переходами кольорів на межах букв, у той час як векторне зображення залишилось гладеньким. Все пояснюється піксельною будовою растрової графіки. Плавність переходу кольорів досягається "розмиванням" сусідніх пікселів - для них задається якийсь перехідний колір. Таким чином, чим більше точок і чим вони менші, тим якісніше буде растрове зображення. Вони вимагають більш високої роздільної здатності периферійних пристроїв комп’ютера і застосування спеціальних методів згладжування щоб виглядати гладенькими. Саме через це файли з якісними растровими зображеннями мають великий розмір. Векторна графіка, математично описана і виглядає гладкою за будь-якого розміру і роздільної здатності. І розмір файлу майже не залежить від розміру зображення.
За всю історію розвитку комп’ютерної техніки з’явилось дуже багато форматів представлення графічних зображень. Як векторних так і растрових. Нижче наведено лише найуживаніші з них.
Найпопулярніші векторні формати:-
CDR (CorelDRAW)
- CMX (Corel Exchange)
-
SVG (Scalable Vector Graphic)
-
AI (Adobe Illustrator)
-
CGM (Computer Graphics Metafile)
-
DXF (AutoCAD)
-
WMF (Windows Metafile)
Растрові зображення краще всього використовувати для фотографій, зображень з дрібними елементами і широкою кольоровою гамою. Векторна графіка найкраще підходить для видавничої справи, так званого лайн-арту (line-art), технічних креслень або ілюстрацій. Існують мета-формати, у яких допускається використання як растрової так і векторної графіки. Тоді всі переваги векторної графіки обмежуються вбудованими растровими елементами.
Слід зазначити, що векторне зображення легко і без втрат якості збільшується чи зменшується, його завжди можна перетворити на растрове практично будь-якого розміру, в той час як растрове зображення важко масштабується взагалі і ще складніше його перетворити у векторне. Цікаво, що векторне зображення власне у математичному представлення існує лише віртуально у файлі. Справа у тому, що для друку чи виводу на екран монітора воно завжди перетворюється на растрове. Відбувається це у спеціальних програмах - графічних редакторах. Перетворення між растровими форматами легке, проте не слід забувати про сумісність форматів у відтворенні кольорової гами, роздільної здатності тощо.
Найпопулярніші векторні графічні редактори:Найпопулярніші растрові графічні редактори:
Підведемо підсумок:
Растрова графіка зручна для збереження якісних фотореалістичних зображень; складається з окремих точок - пікселів; через піксельну будову завжди прямокутна; підтримує обмежену прозорість; дуже залежить від роздільної здатності; легко конвертується у інші растрові формати; масштабується з погіршенням якості зображення.
Векторна графіка використовується для ілюстрацій і технічних креслень; легко масштабована; незалежна від роздільної здатності; може бути будь-якої форми; відмінна підтримка прозорості; складна для відтворення фотореалістичних зображень.
Лишити коментар